Medisch secretaresse Els

"Ik blijf me inwerken"

Als tiener verslond ze al artikels en boeken over ziektes en gezondheidszorg en vandaag kijkt ze gretig naar medische documentaires. De job van medisch secretaresse was Els dus op het lijf geschreven, een job die het administratieve met het medische combineert. 'Vooral het patiëntencontact zou ik niet kunnen missen', zegt Els.

 

Vanwaar die keuze?

'Na mijn studies ben ik beginnen te werken in een artsenpraktijk,' vertelt Els. Een fijne job, maar na zeven jaar wilde ik een nieuwe uitdaging. Omdat ik al vrij veel ervaring had, wilde ik graag een verantwoordelijke functie. Zo ben ik in 2002 in het UZA terechtgekomen. Na korte tijd op het centraal medisch secretariaat gewerkt te hebben, verhuisde ik naar de dienst maag-darm-leverziekten, waar ik de verantwoordelijkheid kreeg over het secretariaat van de raadpleging.'  Medio 2008 ben ik gestart op de afsprakencentrale - het ‘callcenter’ - en in 2009 werden we één dienst met de algemene telefooncentrale waarvan ik momenteel coördinator ben.

Taken

Als drijvende kracht achter een dertienkoppig team is Els veel bezig met plannen en organiseren. Wie doet welk werk? Wat is het dringendst? Daarnaast vervult ze dezelfde taken als haar collega's: telefonische afspraken maken voor patiënten van 8 diensten.

Patiëntencontact

Els zet ook haar schouders onder de ‘echte zorgkwaliteit’ waar het UZA voor gaat. Het contact met patiënten varieert van het geven van een kleine inlichting tot het opvangen van mensen die het even niet meer zien zitten. 'Je hebt mensen die aan de telefoon hun hele levensverhaal willen doen, of die beginnen te wenen', vertelt Els. 'Als een patiënt lang moet wachten op een afspraak en hij dat echt onoverkomelijk vindt, zoeken we naar een oplossing. Dan proberen we hem in overleg met de arts toch nog ergens in te passen'.

Bloemen

Af en toe zijn er wel eens leuke en zelfs grappige momenten. Els had een keer een patiënt die een afspraak voor diezelfde namiddag probeerde te krijgen. “Daarvoor had ik misschien bloemen moeten meebrengen”, zei de patiënt. ‘En toen ik lachend antwoordde dat dat inderdaad het minste was geweest, verdween hij prompt naar de bloemenwinkel en keerde met één bloem terug. Een enkele keer krijgen we pralines of worden we verrast met een kaartje vanop een zonnige vakantiebestemming.’

Stressbestendigheid 

Stressbestendigheid is in haar job een absolute must. ‘Het komt erop aan alle binnenkomende lijnen correct en toch snel af te handelen. We willen namelijk vermijden dat patiënten lang in de ‘telefonische wachtrij’ hoeven te staan. We streven voor het UZA een optimale telefonische bereikbaarheid na.’, vertelt Els.

Opleidingskansen

Els is ook enthousiast over de opleidingskansen die ze in het UZA krijgt. Zo zijn er 's middags regelmatig infosessies rond bepaalde medisch-technische onderzoeken, meestal verzorgd door een specialist in opleiding. 'Hoe meer je weet, hoe beter je functioneert', vindt Els, ‘en er valt altijd nog wel iets nieuws te leren. Na mijn opleiding dacht ik al heel wat terminologie te kennen. Maar hier bleken er nog duizenden woorden te bestaan waar ik nog nooit van gehoord had. Soms heb ik het gevoel dat ik me nog altijd aan het inwerken ben', lacht ze.

 

UZA trekt aan is de jobsite van het © Universitair Ziekenhuis Antwerpen, Wilrijkstraat 10, 2650 Edegem

LGBT Health also encourages further research and increased funding buy viagra caps online addarol https://www.levitradosageus24.com/ in this critical but currently underserved domain.